Nahrávám ...

Mobilní telefony

,,Máte slovo” – diskuzní televizní pořad České televize
Moderátorka Michaela Jílková
Dramaturg Jan Smrž
Vysíláno čtvtek 21.11.2024, 21,30 hod.

O nejsledovanějším diskuzním pořadu České televize ,,Máte slovo” s moderátorkou paní Michaelou Jílkovou vysílaném každý čtvrtek večer si můžete myslet cokoliv. Někdo ho zcela odmítá pro přílišnou agresivitu hostů i moderátorky, jiný ho sleduje se zájmem o téma a názorové postoje hostů. Váš ,,televizní” názor se bude možná velmi lišit od názoru většiny. Ale to, že na pořad se každý týden dívají statisíce díváků a patří se svojí sledovaností mezi Top 10, není náhoda a svědčí o úspěšnosti.

O to víc si vážím pozvánky od dramaturga pořadu p. Jana Smrže. Byla pro mě veliká čest se účastnit vysílání a děkuji za možnost vyjádřit svoje názory. Nestává se každý den, aby vám zavolala Česká televize a dostali jste pozvání do přímého přenosu.

Účasti si vážím o to víc, že mezi pozvané hosty patřil Martin Jan Stránský – neurolog, vysokoškolský pedagog, vědec, lékař,

Dalšími hosty byli: Jiří Čunek – senátor /KDU-ČSL/ a starosta Vsetína, Martin Úlovec – zmocněnec pro digitální vzdělávání a digitalizaci při Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, Jan Kršňák, autor knihy Digi děti a Ivo Maňák – autor petice proti zákazu mobilů ve školách a další hosté.

Zajímavé byly i otázky k zamyšlení nad daným tématem:
1. Jsou pro děti mobilní telefony nebezpečné jako drogy?
2. Snižují dětem mobily IQ? Máme hloupější děti?
3. Způsobují mobily dětem psychické problémy či pomáhají v jejich rozvoji a vzdělání?
4. Zakázali byste mobily dětem ve školách nebo ne? Proč?
5. Nejvíce času s mobily děti tráví na sociálních sítích. Měly by se jim sítě zakázat nebo děti vzdělávat, jak je používat?
6. Vzdělávají školy děti o sociálních sítích dostatečně?
7. Proč se například při vstupu na sociální sítě neověřuje identita jako například v bance? Ubylo by tam šikany, dezinformací?
8. Co by měli rodiče dělat, když zjistí, že jejich dítě trpí ve virtuálním světě šikanou?
9. Která otázka Vám zde chybí a rád byste o ní diskutoval?

Zážitky jsou nepřenositelné, ale pokusím se alespoň stručně podělit o odpovědi na některé otázky a o moje názory na dané školní téma:

1. Jsou pro děti mobilní telefony nebezpečné jako drogy?
Mobilní telefony vyvolávají závislost stejně jako drogy. V určitém smyslu mohou být stejně nebezpečné, zejména pokud je děti používají bez omezení.
________________________________________
2. Snižují dětem mobily IQ? Máme hloupější děti?
a) Mobily samy o sobě IQ nesnižují, ale ovlivňují naši pozornost, paměť a schopnost soustředit se. Záleží také k čemu, a jak dlouho mobil používáme.
b) Děti se rodí stejné jako dřív a určitě nejsou hloupější, ale už v mladším školním věku se díky pohodlí a komfortu stávají pasivnější.
________________________________________
3. Způsobují mobily dětem psychické problémy či pomáhají v jejich rozvoji a vzdělání?
Záleží na způsobu užívání. Nadměrné užívání, zejména sociálních sítí, je spojeno s vyšším rizikem deprese, úzkostí a nízkého sebevědomí. Na druhé straně mobily mohou být užitečné nástroje pro vzdělání – umožňují přístup k obrovskému množství informací, interaktivním aplikacím a vzdělávacím hrám. Klíčem je rovnováha.
________________________________________
4. Zakázali byste mobily dětem ve školách nebo ne? Proč?
Úplný zákaz mobilů ve školách stejně jako v rodině není ideální. Lepší je zavést pravidla jejich užívání. Například povolit mobily pouze pro vzdělávací účely a zabránit tomu, aby mobily během výuky odváděly pozornost.
________________________________________
5. Nejvíce času s mobily děti tráví na sociálních sítích. Měly by se jim sítě zakázat nebo děti vzdělávat, jak je používat?
Zákaz by problém nevyřešil – děti by si našly způsob, jak omezení obejít. Lepší přístup je využití rodičovských kontrol, aplikací pro sledování času stráveného na telefonu a nástrojů pro filtrování obsahu. Ty mohou pomoci najít rovnováhu mezi užitečností mobilů a jejich riziky. Zároveň je nutné doma i ve škole děti vzdělávat – měly by vědět, jak rozpoznat dezinformace, jak se chránit před šikanou a jak si nastavit zdravé hranice pro používání sítí i hraní her.
________________________________________
6. Vzdělávají školy děti o sociálních sítích dostatečně?
Ve školách se věnuje pozornost digitální gramotnosti, ale přístup je nejednotný, kvalita vzdělávacích programů různá. A hlavně – bez spolupráce s rodiči má škola na žáky jen malý výchovný vliv.
________________________________________
7. Proč se například při vstupu na sociální sítě neověřuje identita jako například v bance? Ubylo by tam šikany, dezinformací?
Povinné ověřování identity by mohlo pomoci snížit šikanu a anonymitu, která často vede k neetickému chování. Technologická řešení, jako je přísnější věková verifikace, by mohla být dobrým řešením.
________________________________________
8. Co by měli rodiče dělat, když zjistí, že jejich dítě trpí ve virtuálním světě šikanou?
Rodiče by měli situaci řešit především s dětmi – otevřeně s dítětem mluvit o jeho zkušenostech, poradit mu, naučit ho, jak se chránit. Podle závažnosti případně hledat odbornou pomoc, kontaktovat školu, školské poradenské zařízení nebo policii.
________________________________________
9. Otázka, na kterou neznám odpověď: Co poradit bezradným rodičům nebo pedagogům, které trápí závislost dětí na IT?
——————————————————————

P.S. Skutečný svět a obraz některých osob je zcela jiný než ten mediální a zprotředkovaný. To platí například i o paní moderátorce Michaele Jílkové. Děkuju za potkání se … :- )

Michael Burianek

Odkaz na pořad: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/224411030520033/

Vstupte na stránky školy (klikněte)

Tento web používá cookie pro optimalizaci obsahu. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close