Stále dokola …
Stále dokola omíláme pořád ty samé věci. Všichni to vědí, většina to tak cítí a stejně se nic nestane. Ale aspoň máme šanci naše pocity a myšlenky zveřejnit. A to taky není málo.
Následující anketu rozeslala Asociace ředitelů základních škol ČR. Přečtěte si naše odpovědi. Než začnete nesouhlasit, zkuste se zamyslet.
ANKETA
Prosíme Vás o vyjádření k níže uvedeným problémům. Výsledky ankety budou využity při jednáních zástupců Asociace ředitelů ZŠ s dalšími partnery (zejména MŠMT, poslanci a pod.).
Za odpovědi předem děkujeme. Rada AŘZŠ ČR
- Myslíte si, že úroveň vzdělávání (vzdělávacího procesu) na základních školách klesá? Pokud ano, uveďte hlavní příčiny.
- Reforma – základní poučka zní: „Neopravuj, co funguje.“ Bylo snad české školství tolik rozbité a porouchané?
- Řízení škol – pokud mám něco řídit, musím na to mít vliv. Dnes má největší vliv na školu pouze zřizovatel, což je často subjekt nemající se školstvím nic společného.
- Roztříštěnost díky ŠVP. Stát má garantovat úroveň vzdělávání, přitom hlavní vzdělávací dokumenty si každá škola na amatérské úrovni vytváří sama. Navíc bez finanční podpory, ve volném čase.
- Neexistují výstupní zkoušky ze ZŠ, náročné státní přijímací zkoušky na SŠ a VŠ, náročné státní maturity. Ve vzdělávacím systému chybí jakékoliv vstupní a výstupní limity.
- Rychlá změna pravidel během hry – množství a změna legislativy. Během 1 roku dojde k novelizaci novely, které bez výkladu už nerozumí ani právník.
- Přesun všech problémů společnosti k nápravě do škol. Děti neumí zdravit – zavedena etická výchova, rodiče jsou zadlužení – zavedena finanční gramotnost, děti neumí přecházet – zavedena dopravní výchova atd.
- Už 100 let zůstává počet hodin výuky a počet let povinné školní docházky, ale přibývá množství učiva. Inteligence, zručnost, pracovitost, logické myšlení klesá. Je tento trend trvale udržitelný?
- Školy (ředitelé / učitelé) přizpůsobují kvalitu výuky a výchovy kvalitě žáků, ustupují od náročnosti učení i výchovy k nenáročnosti, od nepohodlného k pohodlnému lenošení.
- Domníváte se, že vzdělávací výsledky žáků základní škol mají klesající tendenci? Pokud ano, uveďte hlavní příčiny.
- Kvalita učitelů – do školství nastupuje pouze odpad studentů VŠ, často nevyrovnané osobnosti.
- Příliš mnoho žen.
- Nezájem rodin a zároveň žáků o školu, zájem vzbuzují pouze problémové situace.
- Klesající úroveň rodin = nízké vstupní dovednosti a znalosti na všech typech škol (od MŠ až po VŠ).
- Tlak na nenáročnost a zábavnost vzdělávání. Heslo dne většiny: „ Užít si a bavit se, hlavně žádná námaha.“ Proč by škola měla být nenáročná a hlavně zábavná? Umět překonávat překážky a nepříjemnosti přece k běžnému životu patří.
- Zodpovědnost, náročnost, kvalita, samostatnost – vlastnosti, které škola nevyžaduje. Tím nepřímo působí na celou společnost.
- Pokud jsou Vaše sdělení v bodě 1 a 2 v rozporu (úroveň procesu vzdělávání se zlepšuje a výsledky mají sestupnou tendenci nebo naopak), uveďte, v čem vidíte jeho hlavní příčiny.
- Co by podle Vás nejvíce pomohlo zlepšit úroveň výsledků vzdělávání žáků na základních školách?
- Změnit systém. Tím motivovat žáky i rodiče a zvýšit jejich zájem a zodpovědnost za vzdělávání. Tlak na kvalitu = náročnost výuky, přijímacích a výstupních požadavků, vysoká kvalita pedagogických zaměstnanců.
- Změny a reformy musí být zajištěny dostatečným množstvím finančních prostředků. Věci zadarmo a formou hobby akcí příliš nefungují.